Re: FreeBSD, OpenBSD, NetBSD - Hvorfor

From: Claus Guttesen <none_at_kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
Date: Mon, 26 Sep 2011 15:14:26 +0200
To: bsd-dk_at_bsd-dk.dk

> Efter en samtale med en meget dedikeret Linux fan i dag, er jeg kommet til
> at filosofere lidt.
>
> Jeg bliver jævnligt spurgt om hvilke systemer jeg bruger og hvorfor lige
> dem.
>
> Men hvad med jer andre? Hvilke tekniske og praktiske årsager ligger til
> grund for jeres valg af BSD varianter frem for fx Linux? Hastighed?
> Sikkerhed? Ports? Stabilitet? Andet?

For min del er det at base-systemet er så godt adskilt fra
tillægsprogrammer, således at grundindstallationen er på /bin, /sbin,
/usr/bin etc. Alt ekstra ligger på /usr/local og installeres vha.
ports-samlingen.

Så er der opsætning af ip-adresse som ligger i /etc/rc.conf,
opstarts-programmer defineres også i /etc/rc.conf (eks.
sshd_enable="YES").

Derudover er programmer som er oversat på ver. 8 binært kompatible med
kommende revisioner af ver. 8.

--
regards
Claus