Re: Hent navn på tidszone

From: Søren Thing Andersen (none@soeren--thing.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 18 May 2010 - 20:50:50 CEST

Date: Tue, 18 May 2010 20:50:50 +0200
From: Søren Thing Andersen <none@soeren--thing.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hent navn på tidszone

Hej.

Den 18-05-2010 14:54, Erik Cederstrand skrev:
> Jeg har et problem med en Tomcat app, som ikke arbejder i serverens tidszone. Det viser sig, at Java på FreeBSD ikke får fat i den tidszone jeg har sat (CEST), men arbejder i GMT.
>
> Jeg kan enten sætte TZ i environment til "Europe/Copenhagen" eller via kommandolinien (-Duser.timezone=Europe/Copenhagen), men egentlig ville jeg gerne gøre det automatisk via rc-scriptet. Hvis jeg skal gøre det, har jeg brug for navnet på tidszonen (Europe/Copenhagen). Hvordan gør jeg det på FreeBSD?

Jeg kan ikke svare på hvordan du finder navnet "Europe/Copenhagen".
Men jeg tror blot du skal angive tidszonen som CET (ikke CEST) - det
virker i hvert fald for date-kommandoen.

I date(5) er der i afsnittet om TZ-environment variablen følgende tekst:
     The normal format is a pathname relative to /usr/share/zoneinfo.

Derfor virker "Europe/Copenhagen" og "CET" da filerne
/usr/share/zoneinfo/Europe/Copenhagen og /usr/share/zoneinfo/CET findes
- men ikke /usr/share/zoneinfo/CEST

Man kan vel sige at CEST ikke er en tidszone, men blot en markering af
at vores CET zone er i sommertid.

$ date
Tue May 18 20:43:05 CEST 2010
$ TZ=America/Godthab date
Tue May 18 16:43:43 WGST 2010
$ TZ=CET date
Tue May 18 20:43:56 CEST 2010

I håb om at et halvt svar kan være brugbart ;-)

/Søren Thing.

PS: Selve timezone info for systemet ligger i filen /etc/localtime, der
er en kopi af en fil fra /usr/share/zoneinfo. Men en `hexdump -C
/etc/localtime` afslører ikke anden læselig tekst end CEST og CET, så
måske kan man slet ikke finde det "lange" navn uden at lede efter en fil
under /usr/share/zoneinfo der er identisk med /etc/localtime?