panic: sleeping thread

From: Mikkel C. Simonsen (none@mcs--post5.tele.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 27 Jan 2009 - 01:35:01 CET

Date: Tue, 27 Jan 2009 01:35:01 +0100
From: "Mikkel C. Simonsen" <none@mcs--post5.tele.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: panic: sleeping thread

De sidste par gange jeg har forsøgt at tage backup på en FBSD 6.2 server
er det ikke gået så godt...

Når processen har kørt 2-3 timer, står der følgende med hvid tekst på
konsollen:

panic: sleeping thread
cpuid = 1

På det tidspunkt er systemet så næsten dødt. Det reagerer ikke på
keyboardet, men hvis jeg slukker backupdisken, bliver det registreret.

subdisk6: detached
ad6: detached

Hvordan skal jeg diagnosticere det problem?

Systemet er en Digital Server 7000 med 1280MB RAM og 2*PPro 180 CPU'er.
Styresystemet er FreeBSD 6.2 release. Backupprogrammet er BRU.

De interne diske (inkl. systemdisken) kører på standard SCSI kortet
(Adaptec AHA-3940). Der er desuden et RAID array på en PERC 3/SC controller.

Backupdisken kører på et SATA PCI kort (SiI3112), sammen med en DVD-brænder.

Noget af det sidste jeg kunne finde i /var/log/messages er følgende:

ad6: TIMEOUT - WRITE_DMA48 retrying
ad6: FAILURE - WRITE_DMA48

Jeg tror ikke diskene fejler noget - det er sket med to forskellige
diske nu. Men kan defekte diske få systemet til at "dø"?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen