Re: Max antal filer i en folder?

From: Daniel Schledermann (none@daniel--schledermann.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 17 Feb 2009 - 09:17:29 CET

Subject: Re: Max antal filer i en folder?
From: Daniel Schledermann <none@daniel--schledermann.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: Tue, 17 Feb 2009 09:17:29 +0100

man, 16 02 2009 kl. 22:34 +0100, skrev Jette Derriche:
> Jeg har lidt over 80.000 billedfiler i én folder på en FreeBSD. Apache
> leverer disse billeder til en hjemmeside.

> Er det her relateret til at vi har nået et maksimum for hvor mange filer
> der kan være i en folder? Eller er det noget helt andet jeg skal kigge
> efter?

Jeg har prøvet omkring de 65000 filer i en mappe på en webserver,
hvilket også resulterede i at tilgangen til filerne blev ekstrem
langsom, og med meget højt load på maskinen.

Vi forsøgte også at have de samme filer på en Linux-boks med ext3. Den
nægtede konsekvent at lægge mere end omkring 2^15 filer i mappen. Så
kunne den simpelthen ikke skrive flere.

Løsningen blev (ligesom Morten forslår) at ændre filstrukturen så der
kommer en fan-out, så der er maksimum ca. 1100 filer i hver mappe. Det
gjorde svartiderne meget bedre.

/Daniel