Re: /var næsten fuld

From: Peter N. M. Hansteen (peter@bsdly.net)
Date: Tue 14 Oct 2008 - 07:54:05 CEST

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: /var næsten fuld
From: peter@bsdly.net (Peter N. M. Hansteen)
Date: Tue, 14 Oct 2008 07:54:05 +0200

Jeppe Bundsgaard <none@jeppe--bundsgaard.net.lh.bsd-dk.dk> writes:

> Jeg ryddede op i nogle logs (/var/log/) som ikke roterede. Det skulle
> have givet mere end 1GB så vidt jeg kunne se. Men der er stadig kun
> 55MB fri i /var ifølge min webmin-oversigt over mounts. Den mount
> skulle have en størrelse på 6.62GB iflg webmin.

En mulig feilkilde og sannsynlig grunn til det du ser, er at filene
fortsatt er åpne, ett eller annet sted. I så fall blir plassen ikke
frigjort før filene lukkes (f eks ved at programmet som har dem åpne
avslutter).

Altså: stopp programmene som logger til filene, flytt eller slett
filene som er for store, endre på syslog-oppsett så roteringen ordner
dette automagisk, og start så til slutt programmene på nytt.

- P

--
Peter N. M. Hansteen, member of the first RFC 1149 implementation team
http://bsdly.blogspot.com/ http://www.bsdly.net/ http://www.nuug.no/