Re: understøttelse af læsning af diverse filsystemer fra windows

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 06 Nov 2008 - 09:28:56 CET

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: understøttelse af læsning af diverse filsystemer fra windows
Date: Thu, 6 Nov 2008 09:28:56 +0100

On 06/11/2008, at 01.55, Mic J wrote:

> Her kommer der så et spørgsmål der vedrører MS
>
> Hvis jeg skal se hvilke fil systemer der eksisterer på de diske der er
> tilknyttet et system
> på unix , kan jeg bare bruge fdisk (-T) på linux f.eks, eller
> disklabel på BSD.
>
> På windows, der står diske med f.eks UFS bare uden noget id, og hvis
> man klikker på
> den siger den at disken ikke er blevet formatteret.(og giver mulighed
> for at gøre det.)
Ja, selvfølgelig - der eksisterer ikke andet i MS Windows end Windows

Multiplatform betyder at det kører på både Windows Xp, Vista OG
serverversioner ...

Det bedste er at kende sin formatering, evt. lægge Windows på den ene
disk og
Unix på en anden, hvis man har flere diske.

Det kan ikke anbefales at ompartitionere i tide og utide! Der har
været skumle
fejl tidligere og det er altid forbundet med risiko at ændre
partitionstabellen.

Hvis du skal lege en masse så kan jeg anbefale VMware programmerne med
diskfiler der er mindre risiko for at smadre de rigtige diske.

Under alle omstændigheder - husk backup

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, Follower of the Great Way of Unix
hlk@security6.net, +45 2026 6000 cand.scient CISSP CEH