understøttelse af læsning af diverse filsystemer fra windows

From: Mic J (none@michael.cognacc--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 06 Nov 2008 - 01:55:54 CET

Date: Thu, 6 Nov 2008 01:55:54 +0100
From: "Mic J" <none@michael.cognacc--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: understøttelse af læsning af diverse filsystemer fra windows

Her kommer der så et spørgsmål der vedrører MS

Hvis jeg skal se hvilke fil systemer der eksisterer på de diske der er
tilknyttet et system
på unix , kan jeg bare bruge fdisk (-T) på linux f.eks, eller disklabel på BSD.

På windows, der står diske med f.eks UFS bare uden noget id, og hvis
man klikker på
den siger den at disken ikke er blevet formatteret.(og giver mulighed
for at gøre det.)

Det synes jeg er lidt for farligt, derfor har jeg prøvet at gøre mine
MS systemer
list klogere på "fremmede" filsystemer.
Indtil videre bruger jeg programmet UFSexplorer, som kan se mange forskellige
fil typer, og vidst endda både kan læse og skrive til dem.
Samt ufs2tools. og ext2fs.

Er der andre der har prøvet den problem stilling, det er jo kedeligt
at komme til at formattere
sine UFS backup diske bare fordi man skulle lave en opgave der krævede
lidt windows og
noget diskplads. :)

Jeg dualbooter mellem windows og et BSDsystem, senere var tanken at
xen skulle køre
med BSD eller et linux system som dom0 og så starte win og diverse
andre unix systemer
som domU.
Hvilket betyder at jeg hopper rundt mellem systemer der ligger på
forskellige partitioner,
men har adgang til samme fysiske diske.

Michael