Re: understøttelse af læsning af diverse filsystemer fra windows

From: Carsten Jensen (none@tomse--tomse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 06 Nov 2008 - 08:53:08 CET

Date: Thu, 06 Nov 2008 08:53:08 +0100
From: Carsten Jensen <none@tomse--tomse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: understøttelse af læsning af diverse filsystemer fra windows

Mic J wrote:
> Her kommer der så et spørgsmål der vedrører MS
>
> Hvis jeg skal se hvilke fil systemer der eksisterer på de diske der er
> tilknyttet et system
> på unix , kan jeg bare bruge fdisk (-T) på linux f.eks, eller disklabel på BSD.
>
> På windows, der står diske med f.eks UFS bare uden noget id, og hvis
> man klikker på
> den siger den at disken ikke er blevet formatteret.(og giver mulighed
> for at gøre det.)
>
> Det synes jeg er lidt for farligt, derfor har jeg prøvet at gøre mine
> MS systemer
> [...]
Hvis du har en eller flere storage diske som du bruger både til
unix/linux og windows,
vil det nemmeste nok være at du formaterer partitionerne som FAT(32),
selvfølgeligt alt afhængigt af hvor store
filerne er du bruger. jeg kan ikke huske om grænsen på en fil er 2GB
elle 4GB på en FAT32 partition.
Eller for den sags skyld lave dem til NTFS partitioner, men jeg kan ikke
huske om Unix/Linux kan skrive på disse.
Det er der sikkert nogle kloge hoveder her på listen der kan svare på :-)

Det var bare en anden fremgangsmåde som måske kan gøre livet meget
nemmere for dig.

Mvh Carsten