Re: Hjemmeserver i skab

From: Poul-Henning Kamp (none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 16 Mar 2008 - 12:50:07 CET

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hjemmeserver i skab
From: "Poul-Henning Kamp" <none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Sun, 16 Mar 2008 11:50:07 +0000

In message <none@20080316062416.1ced2e1b.coolzone--it.dk.lh.bsd-dk.dk>, Rico Secada writes:

>1. En gammel Compaq Ipaq P3 500Mhz med passiv køling på CPU'en.
>2. En bærbar (hvor skærmen alligevel er ødelagt), en Celeron 2.4 Mhz.
>
>Strømforbruget ved max. er på ca. 90W på begge maskiner.

Du skal gøre dig klart hvor meget server du har brug for.

De penge du sparer ved at genbruge hardware kan hurtigt få ben at
gå på, når elregningen kommer.

Hver Watt din server bruger konstant, koster 16kr/året, så for en
laptop skal du regne med mindst 500-600kr/år, alene til strømmen.
For Compaq'en er du nok oppe i næsten 1000kr/år.

Sjovt nok ville man forvente at laptops ikke brugte ret meget strøm,
men det er kun når de kører på batteri, jeg har ikke set nogen
laptops i nyere tid, der kunne sættes lige så langt ned i effektforbrug
nå de havde stikket i væggen. En del af forklaringen er laderen
til batteriet.

Batteriet er naturligvis et godt argument for at vælge laptop'en:
indbygget UPS.

En placering under hængende tøj er en opskrift på problemer, så
hellere oppe på hattehylden.

Den bedste måde at få en støjsvag server på, er at bruge en server
der ikke støjer (Soekris ?)

Poul-Henning

--
Poul-Henning Kamp       | UNIX since Zilog Zeus 3.20
phk@FreeBSD.ORG         | TCP/IP since RFC 956