Happy hack tak for igår

From: Henrik Lund Kramshoej (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 31 Jan 2008 - 08:23:24 CET

From: Henrik Lund Kramshoej <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Happy hack tak for igår
Date: Thu, 31 Jan 2008 08:23:24 +0100

Hey folkens

Jeg var lige ved at melde pas på Happy Hack igår, men hårdt presset
kom jeg afsted og det var heldigt.

Igår var der en del og snakken gik lystigt, og der blev også lavet
lidt teknik.

Jeg fik selv installeret Mac OS X Leopard Server på en Mac Mini.
Det virkede nemt og gik om ikke hurtigt så med få ting jeg skulle
gøre under installationen. Svarede nogenlunde til en installation
af Mac OS X Leopard.

Derefter fandt jeg ud af at det med static routes og Mac OS X
ikke er noget der understøttes i GUI. Hvis man vil have static routes
anbefales det at man laver et StartupItem eller tilsvarende.

Et interessant designvalg, som jeg egentlig godt kan forstå.

Jeg har set setups hvor 4 servere fra Kunde X skulle driftes
fra FM-leverandør XYZ, som derfor havde opsat ekstra routere
og VPN. På hver enkelt server var der derefter indsat 4 routes
- vel og mærke 4 routes som var en anelse bøvlede og af
en eller anden grund forsvandt på den ene.

Det giver et administrativt bøvl at have static routes på servere,
hvor det rigtige typisk vil være at indsætte disse routes på
en router, som serverne benytter.

Så det er fint og iorden at man laver det besværligt at lave
dårlige opsætninger :-)

Det betød så igen at jeg kunne sætte en søgning igang
på en kundemaskine, der efter nogle forsøg fandt det
ikke-standard script til opsætning af static routes, som
jeg så kunne ændre til den rigtige IP-adresse.
(Jeg havde ændret lidt i deres opsætning for nogle dage siden)

På grund af ovenstående nåede jeg ikke at høre OpenVPN
snakken fra Tim Børresen, men det var hyggeligt at hilse
på ham igen, han bor jo i ingenmandsland på Fyn :-)

Alt i alt et stort udbytte fra ca. 18:30 til 23 på en hverdag
keywords for mig var nok:
wikisnak, herunder Daisy wiki, Mac OS X Server og
så lidt snak om Groovy/Grails med Hack

keywords til Michael, rsnapshot - det er nemt

Vi ses til næste happy hack, og husk det nu er hver måned

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, Follower of the Great Way of Unix
hlk@security6.net, +45 2026 6000 cand.scient CISSP CEH