Re: mail server

From: Peter N. M. Hansteen (peter@bsdly.net)
Date: Sun 30 Sep 2007 - 14:45:51 CEST

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: mail server
From: peter@bsdly.net (Peter N. M. Hansteen)
Date: Sun, 30 Sep 2007 14:45:51 +0200

"Ebbe Hjorth" <none@info--ebbehjorth.dk.lh.bsd-dk.dk> writes:

> Så jeg har ikke de store preferencer, men jeg kunne godt tænke mig hvis
> nogen kunne henvise til en form for en guide, til at ligesom at få mig
> igang med opsætning, spam-filter osv.

FreeBSD har sendmail i basesystemet, men mange vil nok fortelle deg
hvor fortreffelige exim eller postfix er. Jeg ble vant til å bruke
exim via eksponering på debian, og valgte å installere exim på
FreeBSD. Det fine med exim-pakken på FreeBSD er at hvis du bare leser
POST-INSTALL-NOTES, så har du en ferdig oppskrift på hvordan du setter
opp exim til å bruke spamassasin og clamav under mottaket. Selv ville
jeg i tillegg satt opp pfspamd, på gateway hvis det er mest praktisk,
eller på serveren hvis det passer slik.

> Ville da også være super hvis der var et web administrations interface, så
> brugerne selv kunne oprette nye mail konti, ændre kodeord osv.

Jeg minnes svakt at webmin kan brukes til slikt. Antakelig ikke
eneste tilgjengelige alternativ i FreeBSDs 17tusenogmumle pakker.

(og hvis du har tid og lyst, så skader det antakelig ikke å lese
BSDCan 2007-artikkelen min, som handler en del om slikt -
http://home.nuug.no/~peter/malware-talk/silent-network.pdf)

- P

--
Peter N. M. Hansteen, member of the first RFC 1149 implementation team
http://bsdly.blogspot.com/ http://www.datadok.no/ http://www.nuug.no/