SV: BIND9 og cahce på spam setup

From: Gert Lynge (none@gert--lynge.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 18 Sep 2007 - 09:01:14 CEST

From: "Gert Lynge" <none@gert--lynge.org.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: SV: BIND9 og cahce på spam setup
Date: Tue, 18 Sep 2007 09:01:14 +0200

>Altid sjovt at se hvor meget man egentlig sparer ... tænker både
>bandwidth og response time.

Båndbredde kan vel måles med ipfw regler hvis du i forvejen bruger den på
serveren er det relativt let...
Jeg tænkte på at lave en regel der måler NS opslag fra din server og ud til
andre servere + en regel der måler de forespørgsler din server svarer på fra
sig selv? (aner dog ikke om der muligvis ikke bruges UDP/TCP når det er en
localhost der spørges? Men det kan sikkert tweakes)

Hvis du med response-time mener response-time på en e-mail (altså
behandlingstid), så må du kan skrive et script der hiver det ud af dine
log-filer (hvis du fx bruger spamassassin, så mener jeg at dens debug-output
skriver et eller andet om hvor lang tid DNS opslag tager - eller måske
husker jeg galt?)

Håber du kan bruge mit input selvom det ikke er en "færdig lørdagskylling"
;-)

MVH / Regards
    Gert Lynge