Re: PPPoE på en OpenBSD

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 09 Oct 2007 - 17:44:22 CEST

Date: Tue, 9 Oct 2007 17:44:22 +0200
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: PPPoE på en OpenBSD

Quoting Lars Bonnesen (lars.bonnesen@gmail.com):
> Er gået fra en ren Ethernet forbindelse til en PPPoE forbindelse (kom
> lidt bag på mig), så nu står jeg og bøvler med at få skidtet til at
> køre på en OpenBSD 4.1
>
> Og det virker ikke.

Har du proevet at se, om der overhovedet bliver sendt data ud paa
interfacet? tcpdump -ni tun0

> ISP'en siger, at de kan se at jeg connecter og holder forbindelsen
> fint. Udfra fejlen herover tolker jeg, at OBSD ikke kan change default
> route og at den derfor fejler. Men hvorfor?
>
> Da det er en fw, kører jeg naturligvis pf - er det det, der kokser -
> skal jeg køre ppp pppoe før noget andet - og hvordan? Sorry, hvis jeg
> lyder dum, jeg er helt ny indenfor pppoe...

Har du proevet at slaa firewallen fra? Hvis det aendrer noget, har du
svaret. Hvis ikke skal vi nok have lidt flere oplysninger for at kunne
hjaelpe:

        tcpdump fra egress-interfacet
        tcpdump fra pflog
        rutetabel
        ifconfig -a
        etc.

Nu ved du, hvad vi skal bruge for at hjaelpe dig -- saa proev at bruge
tingene selv foerst og se, hvad du finder ud af.

I oevrigt, og helt irrelevant, overvej at bruge pppoe(4) i stedet for
ppp(8) -- du faar vaesentligt lavere belastning af maskinen, fordi den
ikke skal kopiere pakker mellem kerne og userland og tilbage igen. Den
slags er dyrt, tager meget tid, koster stroem, og giver hoejere latens.

--
Om began to feel the acute depression that steals over every realist in
the presence of an optimist.