Problemer med SCSI-controller og adaptor

From: Martin Toft (none@mt--martintoft.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 07 Nov 2007 - 01:16:14 CET

Date: Wed, 7 Nov 2007 01:16:14 +0100
From: Martin Toft <none@mt--martintoft.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Problemer med SCSI-controller og adaptor

Hej liste,

jeg er ved at samle en server og skal i den forbindelse genbruge to
SCSI-diske fra en gammel server. Begge er Hitachi Ultrastar, 10K300
Series, ULTRA320, 73 GB, med 80 pin SCA-stik. Jeg har stort set ingen
erfaring med SCSI, og det vil resten af mailen helt sikkert bære præg af
:-)

Til formålet har jeg købt en Adaptec 39320A SCSI-controller, der har to
ULTRA320 kanaler med HD68-stik, og to adaptorer. Adaptorerne har strøm,
HD68, et "gammeldags bredt SCSI-stik til ribbon cable" (som jeg ikke ved
noget om og heller ikke anvender) samt en række jumpere på den ene side
og et 80 pin SCA-stik på den anden, som kan sættes direkte i en disk.
Jumpernes navne:

    LED, SYN, DLY, MTR, ID3, ID2, ID1, ID0

Der fulgte ikke noget dokumentation med til adaptorerne, og jeg har ikke
haft held med google, så jeg ved ikke hvilke jumpere, der skal
kortsluttes. Indtil videre har jeg forsøgt på må og få men dog haft ID0
kortsluttet det meste af tiden, da jeg antager, at det er vigtigt at
vælge et ID til disken.

Jeg har endnu ikke investeret i kabler og har midlertidig lånt et kabel
fra den maskine, som de to diske stammer fra. Kablet har HD68-stik i
begge ender og virkede upåklageligt i den gamle maskine.

Nu til problemet, som I sikkert allerede gættet: SCSI-controlleren
finder ingen disk. Jeg har prøvet begge adaptorer, begge kanaler på
SCSI-controlleren og de fleste jumper setups (ja, der glemte jeg
desværre at gå systematisk til værks). Jeg har også prøvet med
SCSI-controlleren fra den gamle maskine - et Adaptec 39160 - men heller
ingen succes. Denne controller kunne fungere sammen med diskene i den
gamle maskine via en indbygget diskkasse, der fungerede som adaptor
(den gamle maskine er en Dell PowerEdge 1500SC).

Nogen der har et bud på, hvad der er galt, og/eller hvad jeg kan
forsøge?

På forhånd tak.

Mvh.
Martin