Re: SV: Erfaring søges: Butler Networks

From: Jens Åge Holm (none@boost--get2net.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 22 Jun 2007 - 20:19:37 CEST

Date: Fri, 22 Jun 2007 20:19:37 +0200
From: Jens Åge Holm <none@boost--get2net.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: SV: Erfaring søges: Butler Networks

On Thu, 21 Jun 2007 15:54:35 +0200
"Niels Wahlgreen" <none@niels--wahlgreen.dk.lh.bsd-dk.dk> wrote:

> Jeg hørte om en forleden, som havde brugt noget prof. D-link 802.11g
> udstyr med to kraftige retningsbestemte antenner. Ved at justere
> antennerne ind med noget laser udstyr (ved ikke lige hvordan det
> gøres) fik de etableret en forbindelse som rakte 2,5KM og kunne
> overføre ca. 16mbit. Jeg skal ikke kunne sige om det er en brugbar
> løsning i dit tilfælde.

Vi er godtnok temmeligt OT men pyt:

Normalt retter man antennerne ind ved at kigge på styrken af det
modtagne signal - en laser er ikke så meget bevendt da radiobølger og
laserlys ikke følger samme "bane". Radiobølger "buer" lidt opad hvilket
kompenserer en smule for jordens krumning og forhindringer.

Nu refererer jeg så godtnok til professionelt radiokædeudstyr - det kan
godt være at udstyr i 2,4 GHz. båndet ikke kan justeres ind på den måde
fordi for mange støjer i det frekvensbånd.

Jeg kan foreslå en radiokæde løsning i 26 GHz. båndet - 4 km. med 100
Mbps kan laves med rimelig oppetid med Ø30 antenner - men det kræver så
Line-of-sight og en der har en tilladelse til at bruge 26 GHz.
frekvenser (og at du vil betale for udstyret....).

Og ja - jeg arbejder med ovenstående udstyr til dagligt :-)

Mvh.
Jens Åge