Re: To internetforbindelser på et NIC

From: Jens Fallesen (none@jens--fallesen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 25 Jul 2007 - 23:21:34 CEST

Date: Wed, 25 Jul 2007 23:21:34 +0200 (CEST)
From: Jens Fallesen <none@jens--fallesen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: To internetforbindelser på et NIC

On Wed, 25 Jul 2007, Lars Bonnesen wrote:

> Jeg ved godt hvordan det kan gøre på to netkort, men der er som sagt 6
> netkort, og de bruges alle sammen.

Hvis årsagen "bare" er mangel på plads til flere porte, kunne du måske
bruge 802.1Q VLAN-interfaces. Det kræver naturligvis tilslutning til en
switch, der kan håndtere det, men så er det i det mindste på forskellige
porte.

> Den er jeg med på, men hvad er der galt med at gøre det på ét
> interface? Begge netværk betragtes som lige "usikre",

Det er normalt ikke en god ide at blande flere subnets på samme interface.
Og det er ikke god tone at sætte links fra to forskellige ISP'er direkte
sammen på samme net.

Brug af flere subnet på samme interface bør kun være en midlertidig nød-
eller overgangsløsning.

De interne ting omkring routing er der allerede svaret bedre på, end jeg
kan, så det vil jeg afholde mig fra at svare på. :-)

--
Jens