Re: To internetforbindelser p et NIC

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 25 Jul 2007 - 23:03:20 CEST

Date: Wed, 25 Jul 2007 23:03:20 +0200
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: To internetforbindelser p et NIC

Quoting Peter N. M. Hansteen (peter@bsdly.net):
> ifconfig alias gir mulighet til å sette netmask også. Hvis du
> virkelig ønsker det du beskriver, så bør du i det minste lese deg
> kraftig opp på route-to, reply-to og venner slik de er beskrevet i
> pf.conf(5) og beslektet litteratur. Det er nok en viss sjanse til å
> få det til å fungere, men det blir nærmest garantert grisete.

Du kan oprette to rutetabeller og bruge pf til at tildele trafik til en
af de to tabeller, hvor hver tabel saa har forskellig standardrouter.

Alternativt, og det har jeg sat op med pf paa FreeBSD x.y engang, kan du
route-to etc. som foreslaaet af Peter. Det bliver grimt, men det kan
faas til at virke. Min loesning dengang var at omdirigere trafik
baseret paa tags, saa det var nemt at haandtere. Jeg mindes egentlig at
have sendt en mail til listen med en beskrivelse af konfigurationen
dengang for nogle aar siden -- proev at kigge i arkiverne.

Jeg ville selv nok vaelge den foerste loesning -- med mindre BGP som
foreslaaet andetsteds i traaden er en mulighed. I saa fald har du
OpenBGPD lige ved haanden, og det har virket fint for mig. Mit foerste
setup havde jeg koerende efter en halv times tid, og det koerte fint,
indtil maskinen aad sig selv.

Held og lykke,
mvh. Michael.

--
`Not a man to mince words. People, yes. But not words.'
-- (Terry Pratchett, Small Gods)