Re: To internetforbindelser på et NIC

From: Peter N. M. Hansteen (peter@bsdly.net)
Date: Wed 25 Jul 2007 - 16:21:45 CEST

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: To internetforbindelser på et NIC
From: peter@bsdly.net (Peter N. M. Hansteen)
Date: Wed, 25 Jul 2007 16:21:45 +0200

"Lars Bonnesen" <none@lars.bonnesen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk> writes:

> Der er to internetforbindelser - dvs. to seperate netværk med hver sin
> netmaske og gateway.
>
> Begge forbindelser bør forbindes til ét NIC.

Som allerede er sagt, så vil du ha det bedre med et oppsett der det er
et nettverkskort per internet-forbindelse.

> Forskellige services nattes fra interne ipadresser til forskellige
> offentlige IPadresser - til hver sin internetforbindelse - altså på
> samme NIC.

Fortsatt et relativt godt argument for å bruke noen kroner på et
ekstra nettverkskort.

> Hvordan definerer jeg ét netkort med to netmasker og hver sin gateway?
> Altså så den en given nattet ip ryger ad en internetforbindelse og en
> given anden (i det andet scope) ryger gennem den anden
> internetforbindelse.

ifconfig alias gir mulighet til å sette netmask også. Hvis du
virkelig ønsker det du beskriver, så bør du i det minste lese deg
kraftig opp på route-to, reply-to og venner slik de er beskrevet i
pf.conf(5) og beslektet litteratur. Det er nok en viss sjanse til å
få det til å fungere, men det blir nærmest garantert grisete.

Det ekstra nettverkskortet skal være ganske så svindyrt før det er
reell besparelse i å ikke kjøpe det.

- P

--
Peter N. M. Hansteen, member of the first RFC 1149 implementation team
http://www.blug.linux.no/rfc1149/ http://www.datadok.no/ http://www.nuug.no/