Re: Remote X som desktop?

From: Sven Esbjerg (none@list0--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 20 Jan 2007 - 23:00:03 CET

Date: Sat, 20 Jan 2007 23:00:03 +0100
From: Sven Esbjerg <none@list0--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Remote X som desktop?

On Sat, Jan 20, 2007 at 06:39:18PM +0100, Erik Cederstrand wrote:
> Jeg har en larmende computer under skrivebordet, og pønser på at stille
> den i kælderen, købe en blæserfri mini-itx ting og bruge den som tynd
> klient til støjkilden via remote X. Fordelen skulle være samme hurtige
> programafvikling med mindre larm. De to maskiner bliver forbundet med GigE.
>
> Men hvor ligger problemerne? Kan jeg se video på den lille maskine? Vil
> der være en mærkbar forsinkelse på museklik etc.?

Jeg har i mange år brugt X over 100mbit LAN uden problemer. X's største
problem er latens-tid og det er derfor afgørende at du bruger ordentlige
netkort og evt. ordentlig switch hvis du ikke forbinder dem direkte.

Du skal være opmærksom på hvilken opløsning du ønsker at benytte på klienten.
Jo større opløsning jo større mængde data. X er der rimelig fornuftig (i dag)
til at tegne ændringer og ikke gentegne hele billedet. Det har dog stor
betydning hvis du benytter programmer som gentegner store områder. Her kan
nævnes: video, flash, animeringer etc.

Husk at du ikke for hadrware acceleration over remote X.

Jeg har altid slået tegning af indholdet af vinduer fra mens de flyttes samt
alle animeringer.

Du nævner at du vil bruge et mini-itx MB. Her vil jeg kort advare dig. Jeg er
selv indehaver at et EPIA SP8000 - altså et fanless 800MHz VIA mini-itx MB.
Den VIA grafik-chip som er indbygget er noget møg. I opløsninger over 800x600
pixels bliver grafikken utydelig. Dvs. at fonte og streger bliver sværere at
se ordentligt. Jeg kan absolut ikke anbefale det.

Hvis jeg var dig vil jeg hellere se mig om efter en af de nyere MB til Intels
mobile processorer. Intel har ansat Eric Anholt og et par andre til at skrive
drivere til deres grafik-chips og der er derfor god understøttelse. Derudover
det nemmere at finder et AGP eller PCIe grafikort til at sætte i Intel MB'ene
end at finde et ordentligt PCI kort til at sætte i VIA's MB.

Mvh
Sven

--
WWW: http://sven.esbjerg.name