Re: jails og flere netenheder

From: Flemming Jacobsen (none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 12 Jan 2007 - 09:53:04 CET

Date: Fri, 12 Jan 2007 09:53:04 +0100
From: Flemming Jacobsen <none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: jails og flere netenheder

Casper Andersen wrote:

> Et netkort til hvert jail, er ikke typisk for jail setups,
> så du bør kunne nøjes med et med aliases. Det lyder imod formålet
> at de individuelle jails kan lytte på trafik til de andre direkte
> via nic'et, så det forventer jeg ikke at være tilfældet, ellers
> vil jeg også gerne vide det, måske andre kan give et besyv med,
> Simon osv.. ?

Et jail kan kun lytte på trafik til den IP som jailet har fået
tildelt.

> jails løsningen skulle dog efter sigende kunne bruge en ekstra
> udvikling mht. virtualisering af netkort, men det er lidt ud
> over mit research pt. igen mere info vil være lækkert.

Ja, pt. er det ikke muligt at lade et jail have mere end een IP.

> Du skal ikke tænke på at det skal køre igennem jail1->jail2 osv,
> og det lyder også som det Flemming mener.
>
> Tænk nærmere..
> internet --- server(fw) ------
> | | |
> jail1 jail2 jailetc..
>
> er din server der hoster jails'ne kompromiteret,
> så er jails det også, men ikke omvendt, husk blot lige
> at tage højde for nyeste security advisory.

Det var netop den tegning jeg burde have tænkt på, ja.

        Hyg'
        Flemming

--
Flemming Jacobsen                                  Email: fj@batmule.dk
   ---===   If speed kills, Windows users may live forever.   ===---