Re: jails og flere netenheder

From: Casper Andersen (none@casper--sophistic.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 12 Jan 2007 - 09:43:28 CET

Subject: Re: jails og flere netenheder
From: Casper Andersen <none@casper--sophistic.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: Fri, 12 Jan 2007 09:43:28 +0100

fre, 12 01 2007 kl. 09:13 +0100, skrev Michael Rasmussen:
> Dårlig oversættelse: et netkort delt via alias eller et dedikeret per
> jail.

Et netkort til hvert jail, er ikke typisk for jail setups,
så du bør kunne nøjes med et med aliases. Det lyder imod formålet
at de individuelle jails kan lytte på trafik til de andre direkte
via nic'et, så det forventer jeg ikke at være tilfældet, ellers
vil jeg også gerne vide det, måske andre kan give et besyv med,
Simon osv.. ?

jails løsningen skulle dog efter sigende kunne bruge en ekstra
udvikling mht. virtualisering af netkort, men det er lidt ud
over mit research pt. igen mere info vil være lækkert.

> Det vil sige, at man kan ikke installere en firewall i et jail, og
> anvende den som opkoblingspunkt for et netværk bagved?
> internet --- jail1 ---- lan
> |
> jail2

Du skal ikke tænke på at det skal køre igennem jail1->jail2 osv,
og det lyder også som det Flemming mener.

Tænk nærmere..
internet --- server(fw) ------
             | | |
          jail1 jail2 jailetc..

er din server der hoster jails'ne kompromiteret,
så er jails det også, men ikke omvendt, husk blot lige
at tage højde for nyeste security advisory.

btw.. har du set på ezjails?
http://erdgeist.org/arts/software/ezjail/

vh Casper