Re: FreeBSD 6.2 Cluster / Load balancing

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 09 Feb 2007 - 10:58:06 CET

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: FreeBSD 6.2 Cluster / Load balancing
Date: Fri, 9 Feb 2007 10:58:06 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 08/02/2007, at 15.47, Ebbe Hjorth wrote:

> Det er jo en firewall løsning, og vi har allerede en hardware
> firewall ;)

Wiiiieee en firewall der UDELUKKENDE fungerer ved hjælp af hardware?

Så det du siger er I har en firewall, ok - I kan som angivet allerede
vælge at opsætte en CARP loadbalancer, eller lade være :-)

Men hardware firewalls som begreb er usigeligt grimt og en PF firewall
er på alle funktionelle/filtrerings/sikkerhedspunkter mindst lige så god
som en "hardware firewall"
- eneste punkt kan være administrationen, hvor vi skal diskutere om
en PIX konfigfil er pænere/grimmere end en PF.conf

GUI til firewalls gør det nemt at konfigurere en firewall, men gør det
ikke nødvendigvis sikkert - det er ofte for nemt at aktivere dårlige
protokoller gennem firewallen.

PF er efter min mening så overskuelig at det er mit foretrukne valg
fremfor eksempelvis en PIX.

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, Follower of the Great Way of Unix
hlk@security6.net, +45 2026 6000 cand.scient, CISSP