Re: Studie PC med FreeBSD, i mindre BSD venligt miljø

From: Sven Esbjerg (none@list0--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 09 Feb 2007 - 10:54:06 CET

Date: Fri, 9 Feb 2007 10:54:06 +0100
From: Sven Esbjerg <none@list0--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Studie PC med FreeBSD, i mindre BSD venligt miljø

On Thu, Feb 08, 2007 at 11:58:10PM +0100, Mic J wrote:
> --
>
> Jeg håber på at nogle har nogle gode erfaringer inden for det at
> køre med en freeBSD med emuleringer af andre systemer og
> brug af *BSD i studie / arbejds øjemed i et miljø der ikke er 100%
> BSD venligt.
>

> Her nogle spørgsmål
> Q1: Er Linux og Solaris emulering i stil med Wine's wrap
> Er der en stor performance degradering.

Jeg synes ikke overheadet er det værste. Problemet er at sætte det op.
Linux emulering kommer ud af boksen, men er noget bagud i forhold til
nuværende linux distribitioner. Det bliver lidt bedre med FreeBSD 7.
Solaris emulering - god fornøjelse med at kopiere libs og lign. ind og lave
et miljø som virker. Du skal også lige være opmærksom på at mange
kommercielle Solaris programmer kun findes til SPARC og altså ikke vil virke
på din Intel boks. Du kan så prøve med qemu, men jeg tror ikke det er vejen
frem.

Men hvis I har Solaris/Linux på studiet kan du så ikke bare ssh'e til en
server og køre programmet derfra?

> Q3: Er der nogen der har gode erfaringer med windows
> programmer, der kører under wine. især Word og Powerpoint

Kun med crossover på Linux. Her virker det nogenlunde. Typisk oplever jeg
grafik fejl hvor tekst overlapper menuer og lign.

> Q4: er der nogen gode råd til hvordan man ellers kan køre
> sådan et setup på en god effektiv (og relativt problemfri måde)

Brug remote servere til at køre dine programmer. Hvis din uddanelses plads
kræver at du bruge kommercielle programmer stiller de vel også det rigtige
udstyr til rådighed?
Fx. Sun Ray's med X og Citrix så du kan kører det hele.

> Q5: er jeg rykket in i fanatismens lejr uden at vide det? :)

Lidt, men jeg kan tildels forstå dig.

> Alle kan jo køre Linux i dag alle vegne, masser programmer
> er portet, selv kommerciale, som nogen gange endda er
> gratis til Linux..., det ville derfor ikke være nogen udfordring at
> køre linux ;)

Hvis du vil have udfordringer installer du bare FreeBSD og går igang med at
hjælpe med at wine til at virke ordentligt ;)

Mvh
Sven

--
WWW: http://sven.esbjerg.name