Studie PC med FreeBSD, i mindre BSD venligt miljø

From: Mic J (none@michael.cognacc--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 08 Feb 2007 - 23:58:10 CET

Date: Thu, 8 Feb 2007 23:58:10 +0100
From: "Mic J" <none@michael.cognacc--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Studie PC med FreeBSD, i mindre BSD venligt miljø

Hej liste

Jeg er ved at blive "hellig" og derfor har jeg tænkt
at tage skridtet med at installere min arbejds laptop
med FreeBSD til mit studie på DTU.
(jeg er ellers OpenBSD, men den mangler lidt omkring
emulering, så jeg er en tøse dreng og benytter mig af
FreeBSD istedet).

Det startede med at jeg fik virus på min bærbare på
studiet, selv om den var fuldt opdateret og med virus
kontrol OG at Word opsat med styles, langsomt smadrede
mit fint opsatte dokument, og jeg tilsidst stod med et dokument
der krævede mere tid at få til at overholde den pæne stil,
end på at skrive INDHOLD (Grr)

Så fra nu af bliver det så vidt muligt med LaTex, som jeg
heldigvis er blevet meget habil til.

---

På studiet benytter vi os af Windows og Linux og Solaris, og derfor skal jeg bruge nogle emulerings faciliteter.

Til kørsel af windows programmer bruger jeg Wine (OpenBSD's er fra 1995, derfor FreeBSD :))

Maple Matlab Modelsim, Xilinx (VHDL) MS Visual

Der er Mange Linux programmer som vi benytter.

gEDA Synopsis(VHDL) SPICE (elektronik design)

Solaris specifikke, Kan jeg ikke lige huske, men der er nogle. Nogle Hardware design simulations programmer ihvertfald.

--

Jeg håber på at nogle har nogle gode erfaringer inden for det at køre med en freeBSD med emuleringer af andre systemer og brug af *BSD i studie / arbejds øjemed i et miljø der ikke er 100% BSD venligt.

Her nogle spørgsmål Q1: Er Linux og Solaris emulering i stil med Wine's wrap Er der en stor performance degradering.

Q2: Bør jeg have en Windows slice på min harddisk til nogle formål?

Q3: Er der nogen der har gode erfaringer med windows programmer, der kører under wine. især Word og Powerpoint

Q4: er der nogen gode råd til hvordan man ellers kan køre sådan et setup på en god effektiv (og relativt problemfri måde)

Q5: er jeg rykket in i fanatismens lejr uden at vide det? :)

Q: ? A:

Tanker og kommentarer velkomne!

PS jeg hader dualboot. PPS min harddisk er heller ikke særlige stor (40 GB) PPS: Jeg er MEGET _lidt_ glad for Linux (distributioner)

Alle kan jo køre Linux i dag alle vegne, masser programmer er portet, selv kommerciale, som nogen gange endda er gratis til Linux..., det ville derfor ikke være nogen udfordring at køre linux ;)

Michael Kell J.