SV: anbefaling

From: Carsten Jensen (none@tomse--tomse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 06 Dec 2007 - 12:39:42 CET

Date: Thu, 06 Dec 2007 12:39:42 +0100
From: Carsten Jensen <none@tomse--tomse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: SV: anbefaling

Lars Bonnesen skrev:
> Jeg kan tilføje, at jeg har erfaringer med DELL's DRAC kort, Intels
> Remote Management v2 og endeligt HP' iLO.
>
> Dell's sutter, som en anden beskrev mht. dårlig billedkvalitet, så
> ligner Dells noget du ser på et TV men en dårlig, gammeldags stueantenne.
>
> Intels og HP's iLO er klasser til forskel - HPs virker mere intuitiv
> og kan mere, er mit indtryk. Det skal dog nævnes, at jeg har haft en
> hel del hardware problemer med netop strømstyringen på de maskinerne,
> der kører med iLO.
>
> Med alle tre virker det som om at du sidder fysisk foran maskinen. Med
> [...]
Jeg synes at besvarelser er begyndt at være i toppen igen.. nok om det..

jeg har en god del erfaring med HP's RiLO / iLO kort/integeret chip.
Ved de nyerere servere er den integreret, hvis man bruger ren
tekstbaseret box, som de fleste jo gør, er der ingen grund
til at betale de ca 2500,- for en advanced update. Remote control kan
sagtens benyttes sålænge det er ren tekst baseret.
Jeg har dog ikke bemærket andre forskelle ved standarden og advanced.
Virtuel powerbutton/reboot virker fint uden (også med windows på maskinen)
Ved tidligere servere og indstikskortet RiLO eller version 2 af kortet,
kan der være problemer med at boote fra de virtuelle
drev, dette er dog på gamle servere som Proliant ML370 G2 og ældre, og
selvfølgeligt mindre modeller.
Man kan oprette brugere med forskellige rettigheder, integration til bla
AD og/eller LDAP hvis der er behov for dette.

Det var de positive ting, nu til de knap så sjove.
Hvis du firmware opdaterer (R)iLO kortet, skal du være varsom. Jeg har
flere gange erfaret at remote adgangen via kortet
mister forbindelsen efter en update, så kun en power off/on kan få
remoten til at virke igen. Jeg mener ikke problemet er der
med de indbyggede kort.
Selve remote delen består af java som Lars skrev. Det kan måske være
godt, men damn det er langsomt !
Selve indstikskortet kan nok ikke benyttes i andre maskiner end proliant
servere, da der er en del ekstra kabel tilslutninger,
bla til de virtuelle drev osv. remote delen virker måske da kortet har
en indbygget gfx chip. Det er dog ikke be- eller afkræftet
måske en hurtig søgning på HP's hjemmeside kan fortælle noget.

Til proliant findes ydermere nogle tools her :
http://people.freebsd.org/~jcagle/
hvis man kører FreeBSD 6 skal man lige rette lidt i install scriptet så
den passer til OS'et, da værktøjerne kun pt er lavet til 4 og 5
De kører umiddelbart upåklageligt på 6, men er nok noget man skal
overveje lige at teste af først.

hvis der er behov kan jeg supplere med screenshots af interfacet.

jeg er desværre ikke bekendt med de andre mærker som Lars skrev, eller
med Suns om en anden skrev i en anden post.
jeg ved dog at IBM også har et tilsvarende produkt, men har ingen
erfaring med det.

jeg kan huske noget om at Zitech havde et pci indstikskort hvor man også
havde lidt remote adgang, men det er længe siden
nu, så jeg ved ikke om produktet er droppet. men det kunne vidst sættes
i hvilkensomhelst maskine.

al for meget tæt skrevet tekst.. sorry
Mvh Carsten