Støjsvag 2.5" PATA HDD til Soekris

From: Henrik Brix Andersen (none@henrik--brixandersen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 25 Aug 2007 - 11:39:17 CEST

Date: Sat, 25 Aug 2007 11:39:17 +0200
From: Henrik Brix Andersen <none@henrik--brixandersen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Støjsvag 2.5" PATA HDD til Soekris

Hej

Da HDD'en i min ene Soekris net4801 er ved at dø (den laver termisk
rekalibrering hvert 10. sekund) skal jeg have købt mig en ny støjsvag
2.5" PATA HDD til den - her løb jeg så lidt ind i problemer:

Så vidt jeg kan se er de eneste 2.5" PATA HDD'er på det danske marked,
der er rated til 24/7 drift, Hitachis Travelstar E5K160 serie - og de
er udsolgte ved alle de forhandlere i Danmark, jeg har kunne finde (de
fleste opgiver 2007-10-03 som forventet lagerdato). Ifølge Hitachi kan
støjniveauet på denne serie være helt op til 27dB, så det er heller
ikke optimalt.

Jeg har så kigget efter 4200rpm HDD'ere, i håbet om at disse vil være
med støjsvage. Jeg har fundet 3 forskellige hos danske forhandlere:
Hitachi Travelstar 4K40 og Seagate Momentus 4200.2 i hhv. ST9402113A
og ST9808210A modellerne. Disse tre skulle angiveligt have et
støjniveau på 24dB, men er så ikke 24/7 ratede (selvom Seagate dog
skriver at deres 4200.2 serie kan bruges i non-mission critical
blade-servere).

Jeg har også kastet et blik på SSD, men da den pågældende Soekris
anvendes til mail (med følgende mange skrivninger til HDD) er det nok
ikke optimalt rent levetidsmæssigt - selvom det støjmæssigt ville være
en fryd :)

Jeg vil høre om der er nogen her, der har erfaring med ovennævnte
HDD'ers støjniveau? Nogen der har andre forslag til en pålidelig,
støjsvag 2.5" PATA HDD?

Mvh
Brix

--