Re: CISSP - er den noget værd?

From: Henrik Kramshoej (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 13 Mar 2006 - 14:03:55 CET

Date: Mon, 13 Mar 2006 14:03:55 +0100
From: Henrik Kramshoej <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: CISSP - er den noget værd?

On Sun, Mar 12, 2006 at 11:17:08PM +0100, Erik Nordstrom Andersen wrote:
> Hej bsd-dk
>
> Jeg har som studerende på ITU fået tilbudt en CISSP certificering til ca
> 15% af normalprisen. Det er jo et lækkert tilbud, men stadig en
> udskrivning på ca. 5.000 kr. Så inden jeg lægger en masse arbejde og
> penge i det, vil jeg spørge jer, om det gør en forskel i det nært
> forestående arbejdsmarked, eller om det er pengene ud af vinduet.

Den koster altså kun $450 ;-)

Jeg kan godt anbefale CISSP, da mange nikker genkendende til den
og derfor kommer CV'et meget længere ind i organisationerne.

Jeg valgte da jeg blev selvstændig for tre år siden at tage CISSP
og det har jeg ikke fortrudt - det har åbnet mange døre.

Jeg valgte dog IKKE at tage forberedelseskurset, da man for de
samme penge kan købe tilsvarende bøger og bruge tiden mere
effektivt - kurset er "repetition" ikke undervisning!
(ret mig gerne, men jeg så på materialet som en kollega
havde - og det var repetition dengang i foråret 2003)

Det vigtige at erkende ved CISSP er at værdien afhænger af
din tilgang - og emnet er meget bredt.

Du kan derfor møde CISSP certificerede som er meget dårlige
teknisk og meget dygtige teknisk. Du kan møde folk der gjorde
meget for at læse indenfor alle emnerne og du kan møde dem
der terpede test for at klare sig igennem.

Så mit råd er altså - hvis du har selvdisciplin - at købe
stort ind på amazon.com eller polyteknisk.dk ud fra denne
liste:
http://victoria.tc.ca/int-grps/books/techrev/mnbksccd.htm
samt den kendte Shon Harris bog:
CISSP All-in-One Exam Guide, Third Edition
ISBN: 0072257121
og køb evt. Shon Harris Gray Hat Hacking som en anden
mere teknisk oversigtsbog - nu du er igang ;-)

jeg kender ikke den officielle ISC2 guide, men jeg
forestiller mig at den er god - har kun bladret kort i den.

hvis du ikke har selvdisciplin så køb ovenstående OG
meld dig til forberedelseskurset ;-)

Hvis dit firma tilbyder dig at tage en CISSP og vil
allokere ressourcer til at du kan forberede dig, så
tøv ikke med at sige tak!

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000