ipfw trafik

From: Brian Josefsen (none@josefsen--wasd.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 10 Mar 2006 - 15:45:26 CET

Date: Fri, 10 Mar 2006 15:45:26 +0100
From: Brian Josefsen <none@josefsen--wasd.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: ipfw trafik

Hej bsd-dk

Til arbejde prøver jeg at lave en fornuftig statistik over trafik, jeg
ved ikke om jeg er helt gal på den med hensyn til proportioner af den
mængde jeg vil gemme.

5 maskiner
både pakker og bytes
for hver maskine vil jeg gemme
national ind for hver af tcp,udp og icmp
national ud for hver af tcp,udp og icmp
international ind for hver af tcp,udp og icmp
international ud for hver af tcp,udp og icmp

d.v.s. 5*4*3*2 records altså 120 records

hvis jeg gør det hvert femte minut bliver det så 120*12*24
34560 records i døgnet.

Nu tænker jeg så på at smide det i rrdtool, men hvis jeg skal generere
grafer, hvor hyppigt interval er så fornuftigt og hvad er overkill ...
Alle de data kommer jo også til at fylde en smule.

Er der nogen der vil give lidt input, der findes jo masser af værktøjer,
men jeg har svært ved at se hvor meget og hvor lidt og jeg vil derfor på
skønne andres mening.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Brian Josefsen