Re: Windowmanagere

From: Morten Liebach (none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 26 Jan 2006 - 18:48:06 CET

Date: Thu, 26 Jan 2006 18:48:06 +0100
From: Morten Liebach <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Windowmanagere

On 2006-01-26 11:25:37 +0100, Claus Guttesen wrote:
> Black- og fluxbox skal have installéret ekstra fonte
> (X ver. 4.2 og xorg 6.8) for at det skal se lidt
> pænere ud i firefox/mozilla. Er de hurtigste jeg har
> erfaring med.
>
> Gnome er relativ langsom, bl.a. er standard-skallen
> lidt tung hvis man markerer meget tekst, og den fik i
> tidligere versioner ikke det sidste linieskift med.

Gnome-terminal er bedre end Konsole, men selvfølgelig er XTerm stadig
bedst. :-) Og det er en smal sag et definere XTerm som std. konsol app.
dims. ting... i gnome.

> Xfce gør at man slipper for at installére ekstra
> fonte, og er relativ hurtig. Windowmaker er også helt
> ok.

Jeg forstår ikke du er så fixeret på alt det med fonte, man installerer
dem man kan lide, får X konfigureret til at kunne finde dem og bruge
dem, og så er det det, de er tilgængelige fra enhver window manager
forever after. Det er nemt, simpelt og elegant.

Hvar du har gjort for at komme ud i så mange problemer med fonte i X ved
jeg så ikke lige.

> Årsagen til at jeg vender tilbage til kde er for mit
> vedkommende at her er gærdet lavest, hvad
> indstillinger, ændringer etc. angår. Jeg får også
> konsole, som er knaldgodt. Nu ved jeg godt at konsole
> kan startes fra andre WM.

Jeg har stort set prøvet alt hvad der er af terminal emulatorer til X,
jeg har endnu ikke fundet noget bedre end XTerm. Man skal bare læse
manualen og så være forberedt på at bruge nogen tid på at skrive ting
ind i ~/.Xdefaults for at fintune den.

Jeg ved godt at Konsole har tabs, men dem hader jeg. (Tabs er genialt
til web-browsere og editors).

> Jeg savner disse taster i OS X, men det er jo en helt
> anden diskussion :-)

Installer DesktopManager (http://desktopmanager.berlios.de/), der får du
virtuelle desktops og keyboardbindings du kan konfigurere som du vil.
Det er et superlækkert program.

Med venlig hilsen
                                 Morten

PS: skal vi ikke have en terminal emulator flamewar også? :-)

--
http://m.mongers.org/weblog/