SV: Windowmanagere

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 26 Jan 2006 - 11:25:37 CET

Date: Thu, 26 Jan 2006 11:25:37 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: SV: Windowmanagere
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

> Jeg har installeret en OpenBSD 3.8 , og har
> overvejet at installere en Openbox,
> blackbox eller fluxbox som windowmanager. De ligner
> umiddelbart hinanden en del,og fluxbox har
> ihvertfald "lånt" en del fra BlackBox.

Fluxbox er vel stort set en aflægger af blackbox.

> Er der nogen som har erfaringer med én eller flere
> af ovenstående windowmanagere, og
> vedligeholdes/udvikles der lige ivrigt på dem alle?

Jeg har prøvet blackbox, fluxbox, gnome, windowmaker,
xfce og kde. Og hver gang vender jeg "tilbage" til
kde.

Black- og fluxbox skal have installéret ekstra fonte
(X ver. 4.2 og xorg 6.8) for at det skal se lidt
pænere ud i firefox/mozilla. Er de hurtigste jeg har
erfaring med.

Gnome er relativ langsom, bl.a. er standard-skallen
lidt tung hvis man markerer meget tekst, og den fik i
tidligere versioner ikke det sidste linieskift med.

Xfce gør at man slipper for at installére ekstra
fonte, og er relativ hurtig. Windowmaker er også helt
ok.

Årsagen til at jeg vender tilbage til kde er for mit
vedkommende at her er gærdet lavest, hvad
indstillinger, ændringer etc. angår. Jeg får også
konsole, som er knaldgodt. Nu ved jeg godt at konsole
kan startes fra andre WM.

Jeg husker ikke hvor jeg oprindeligt lærte disse
taster, men ctrl-alt-pilhøjre gav mig næste
skrivebord. Standard i kde er ctrl-tab, men så
forsvinder skifte-tab i firefox, så jeg har ændret
denne i opsætningen. Kde har et ekstra vrid i
skifte-skrivebord, nemlig at bruger du
ctrl-alt-pilhøjre kommer du til næste, og gør du det
én gang til kommer du til forrige. Smadder smart når
man først har det i fingrene.

Jeg savner disse taster i OS X, men det er jo en helt
anden diskussion :-)

Claus