Re: Video fra Robert Watsons foredrag om TrustedBSD

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 21 Jan 2006 - 10:17:26 CET

Date: Sat, 21 Jan 2006 10:17:26 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Video fra Robert Watsons foredrag om TrustedBSD

On Sat, Jan 21, 2006 at 03:03:44AM +0100, Dennis Kjær Jensen wrote:
> Har du da problemer (ud overholdningsmæssige) med at afspille den?
> Jeg har valgt wmv fordi det ikke fylder alverden, giver acceptabel
> videokvalitet, og jeg har ikke oplever problemer med at afspille det på de
> platforme jeg normalt bevæger mig i nærheden af.

Ja tildels. Jeg benytter ikke Windows medmindre jeg skal rette et problem på
en af vores Windows servere - dem bruger jeg ikke lige til at afspille film
på - jeg tror heller ikke det vil være fornuftigt at starte en film over
rdesktop fra en ADSL forbindelse...
Jeg kan da godt afspille wmv med mplayer, men oplever meget ofte at min
maskine ikke kan følge med. Min nyeste maskine har ikke hw acceleration i
grafikdriveren og min gamle maskiner har ikke CPU kraft nok til at trække en
højkvalitets wmv.
Derimod har mange af min gamle maskiner hw support for mpeg2. Min multimede
boks har desuden support for visse mpge4 operationer.

Så ja ud over det licensmæssige har jeg et reelt problem med at afspille wmv.

> Hvis du er interesseret må du da gerne kigge forbi Østerbro med en disk
> og få den 16Gb MPEG2 fil den er lavet ud fra, men jeg har ikke umiddelbart
> voldsom lyst til at smide downloads af den størrelse på. :)

Jeg ville gerne, men der er desværre kun 24 timer i døgnet. 6-8 af dem bruger
jeg på søvn. 8 - 11 af dem på arbejde og resten på at gøre det som normale
mennesker også gør - tage toget, spise, købe ind, vaske tøj etc.
Måske jeg kan kigge forbi om et par måneder?

> MPEG2: Fylder ret meget, og giver ikke nævneværdig bedre kvalitet.
> Jesper Frilund låner DV båndet og laver en DVD så den kan ses hjemme i
> stuen, ligesom han gjorde med BSD deathmatchen. De kommer nok snart til
> salg på det sorte marked. :)

Din stream fylder meget ja, men mpeg2 behøver ikke at fylde så meget. En DVD
er også mpeg2 - man har bare skåret lidt i kvaliteten. Så måske det var
muligt at lave ca. 2 timers film - DVD kvalitet? Det ville give svarende til
en normal DVD på 4,3GB.

> XviD: "Due mostly to patent issues, the official homepage does not provide
> binary versions of the XviD decoder."
> Desuden har jeg set flere forskellige afspillere have problemer med sync af
> lyden.

Hmm... jeg har ikke nævneværdige problemer med denne på trods af jeg ikke kan
udnytte min hw meget.
Men det kan da være at andre har.

> Ogg theora er en glimrende ide, og licencen er også den rette. Men på
> omkring 3 år er de nået fra alpha 1 og til alpha 5. Der er uden tvivl
> sket meget, men de applikationer jeg har stiftet bekendtskab crasher på
> må og få, og der er stadig væsentlige issues der skal løses før det
> bliver et brugbart alternativ.

Hmm.... ok. Jeg kender ikke de applikationer du bruger. Dem jeg kender som er
unix kommandolinie baserede virker udemærket.

Måske du bruger Windows på din desktop? Eller Mac? Jeg kunne så anbefale at
du benyttede Quicktime til at lave dine film. Nyeste mpeg4 encoding i
quicktime kan fint afspilles på freebsd med mplayer (og totem og vlc).
Der findes meget nyt hw som understøtter acceleration af mpeg4 så det er nok
at foretrække frem for wmv.

Nå jeg finder ud af det. Jeg ender nok med at konvertere wmv'en til mpeg2
selvom jeg synes det er lidt fjollet.

CU
Sven

--
/~\ The ASCII         [  IM ID: sven.esbjerg@jabber.org                ]
\ / Ribbon Campaign   [                                                ]