Re: Gigabit netværk ?

From: per engelbrecht (none@per--xterm.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 20 Jan 2006 - 19:08:09 CET

Date: Fri, 20 Jan 2006 19:08:09 +0100
From: per engelbrecht <none@per--xterm.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Gigabit netværk ?

Jens Fallesen wrote:

> [...]
> Cisco Catalyst 2960, der er en hel del billigere. Det giver dog ikke
> gigabit til hver lejlighed.
>
> Visse modeller af HP Procurve kan vist også bruges, og der kan sikkert
> også findes noget fra Nortel eller 3Com, men disse kender jeg ikke godt
> nok.
>
> Modsat hvad der stod i en anden mail her på listen tidligere i dag, er
> prisforskellen på HP Procurve og Cisco Catalyst med sammenlignelig
> funktionalitet ikke særlig stor - jeg vil gætte på maksimalt 10-15 % i
> forskel. Hvis forskellen er større, sælges HP'en enten med tab eller

Hej Jens

Meget faa personer kan serverer et vink med en vognstang saa paent som
du, men det med prisforskellen holder jeg generelt set stadig paa.
Jeg maa krybe til korset og sige at de priser jeg kender 100% er 100Mbit
og der taler vi altsaa 1/4 til 1/5 af Cisco's priser for 48-ports sw og
opefter.

En 48-ports HP2650 koster omkring 4.500 (nummeret stoerre koster ~10k)
En 48-ports Cisco 3560 koster omkring 30.000
Dette er sammenlignlige produkter.

Tager du saa en HP5308XL til omkring 11k og fylder 8 stk. Gbit moduler i
den, saa er der med garanti stadig et paent stykke op til de ~48.000 som
jeg sidst saa en Cisco 48-ports Gbit sw til.
HP5308XL er ovenikoebet en workgroup/entry-level backbone sw og er en
rigtig dejlig kasse at arbejde med.
De 8 Gbit moduler giver godt nok kun 32 int, men kombinationen er spark
r.. i ydelse, features og alt hvad man kan droemme om af QoS, Radius,
Portsecurity osv.osv.
Tag ikke fejl, jeg kan godt lide Cisco, men priserne ... og saa
forioevrig Deres IOS versions vs. feature vs. model - det er da noget knold.

Hygge
/per
per@xterm.dk