Re: Gigabit netværk ?

From: Jens Fallesen (none@jens--fallesen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 20 Jan 2006 - 22:24:48 CET

Date: Fri, 20 Jan 2006 22:24:48 +0100 (CET)
From: Jens Fallesen <none@jens--fallesen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Gigabit netværk ?

On Fri, 20 Jan 2006, per engelbrecht wrote:

> En 48-ports HP2650 koster omkring 4.500 (nummeret stoerre koster ~10k)
> En 48-ports Cisco 3560 koster omkring 30.000
> Dette er sammenlignlige produkter.

Jeg synes ikke, at den sammenligning holder. Det er mere rimeligt at
sammenligne med Catalyst 2560, der svarer til en dyrere udgave af Procurve
2650. Denne Catalyst burde nemt kunne fås for omkring 10.000 kroner, så i
dette tilfælde er HP'en omkring 25 % billigere. Indrømmet, det er mere end
mit gæt i min forrige mail.

> Tager du saa en HP5308XL til omkring 11k og fylder 8 stk. Gbit moduler i den,
> saa er der med garanti stadig et paent stykke op til de ~48.000 som jeg sidst
> saa en Cisco 48-ports Gbit sw til.

Jeg ved ikke, hvad 5308XL koster, men så vidt jeg ved, er den meget
aggresivt prissat, og Cisco har ikke noget, der matcher på en modulær
platform. Men du kan få 48 porte for omkring 33.000 på en Catalyst 3560,
igen med lidt flere features.

Ja, Cisco-switchene er dyrere, men dels er det ikke helt så meget, som
mange går og tror, dels får man noget for pengene.

At mange kunder så ikke har brug for de ekstra features, de får for
pengene, er så en helt anden sag. :-)

Til bredbåndsbrug savner jeg stadig nogle features omkring sikkerhed og
multicasthåndtering på Procurve-switchene. Der er jo nok også en grund
til, at HP selv sælger Cisco-switche til bredbåndsselskaber ...

Nå, det er jo en BSD-liste, det her, så jeg burde vel i virkeligheden
anbefale Gregers at købe PacketFront-switche - de kører nemlig med en
BSD-kerne. :-)

--
Jens