Re: SV: Mystik omkring localhost

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 05 Jan 2006 - 14:16:32 CET

Date: Thu, 5 Jan 2006 14:16:32 +0100
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: SV: Mystik omkring localhost

Quoting Robert Martin-Legène (robert+bsd-dk@martin-legene.dk):
> Nu sagde du noget med at have pillet i din kerne, vistnok? Jeg ved ikke
> hvad der er gået galt, men for mig lyder det lidt som om en buffer ikke
> havde plads, men jeg er ikke skrap til kerne-delen på det niveau. Står
> der noget i dmesg eller /var/log/* som giver nogle idéer om noget
> relevant? Ellers har jeg ikke selv flere bud.

Noget buffer-relateret var ogsaa min foerste tanke. Umiddelbart ville
jeg foreslaa at saette debugging paa lo0, men et hurtigt kig paa OpenBSD
gav mig indtryk af, at det slet ikke bruges paa lo(4).

> Du skal desuden være opmærksom på at du _kunne_ pinge dit LAN-IP# i håb
> om at omgå problemerne. Det er selvfølgelig et forsøg værd, men jeg
> mener at trafikken logisk set stadig går via lo0, selvom IP# indikerer
> at det er til et andet interface.

Det vil det, jvf. hans netstat-output fra tidligere:

Destination Gateway Flags Refs Use Netif Expire
[..]
10.0.1.114 00:13:d4:9c:e8:57 UHLW 0 36 em0 657
  ^
  |- En anden maskine paa netvaerket, jvf. `Netif' og `Expire'
10.0.1.121 00:04:23:c1:c4:04 UHLW 0 7 lo0
  ^
  |- Maskinen selv. `Netif' siger lo0.

127.0.0.1 127.0.0.1 UH 0 8648 lo0

Jeg har ikke rigtig nogen bud andet end at proeve en officiel
kernekonfiguration og undersoege forskellene, hvis den virker bedre.

Mvh. Michael.

--
Winter meant the coming of the lazy wind, which couldn't be bothered to
blow around people and blew right through them instead.