Re: Styring af konfigurationsfiler med CVS

From: Phil Regnauld (none@regnauld--x0.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 03 Jan 2006 - 09:53:21 CET

Date: Tue, 3 Jan 2006 09:53:21 +0100
From: Phil Regnauld <none@regnauld--x0.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: Allan Wermuth <none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk>, bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Styring af konfigurationsfiler med CVS

On Tue, Jan 03, 2006 at 08:37:21AM +0000, Allan Wermuth wrote:

> Imidlertid løb jeg ind i nogle problemer/uhensigtsmæssigheder omkring
> ownership og file permissions. Efter at have checket directory/filer
> ind i CVS, og efterfølgende checket dem ud igen til et temporært
> katalog, hvorfra jeg kopierede dem tilbage i kataloget med de kørende
> versioner, så fik jeg jo ændret ownership og permissions.
>
> Dette er generelt ikke særlig smart, så jeg ville høre om der er
> nogen, som har erfaringer med subject, og evt. hvordan i har løst
> denne problemstilling.

        Makefile + mtree -- se evt. hvordan FreeBSD selv styrer ved at kigge
        i /usr/src.

> Ownership problematikken har jeg ikke fundet nogen bud på at løse,
> og man kan jo ikke regne med at alle filer i et setup har samme
> ownership. Nogle er ejet af root, og andre f.eks. af nobody.

        Der er ikke noget indbygget løsning i CVS, desværre.

> Formålet med versionsstyring af vores konfigurationsfiler var, at hvis
> man fik lavet en fejl, så havde man muligheden for at "bakke" ved at
> checke den foregående version ud fra CVS repository, og det kan jo
> nok også lade sig gøre hvis det kun var nogle få filer,

        Hvad med at bruge en cvs pre-commit wrapper som lave en
        commit af en speciel fil ".permissions" som indeholder ls -l
        værdier for hver fil du versionerer ? Så kan du via en Makefile
        bruge indhold af .permissions og reetablere dem ved en "make permissions"
        eller lignende ?