Re: FTP in og ud

From: Peter N. M. Hansteen (peter@bsdly.net)
Date: Thu 14 Dec 2006 - 13:12:31 CET

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: FTP in og ud
From: peter@bsdly.net (Peter N. M. Hansteen)
Date: Thu, 14 Dec 2006 13:12:31 +0100

"Christian Elmerkjær" <none@chrisne--gmail.com.lh.bsd-dk.dk> writes:

> Så vidt jeg husker kørte jeg ftp-proxy fra inetd.

I OpenBSD 3.9 ble gamle ftp-proxy byttet ut med en ny og bedre ('son
of pftpx'), og oppsettet er litt forskjellig.

Jeg tror OP's problem er at to påfølgende ftpproxy_flags-linjer kun
vil føre til to påfølgende tilordninger til samme variabel før
variabelen blir referert av noen funksjon i rc-systemet.

Løsningen i dette tilfellet er antakelig å kjøre to separate
forekomster av ftp-proxy, en for å ta seg av egne klienter mot
omverdenen, en annen og separat som antakelig *i sin helhet bør settes
opp i rc.local*, som kjører i reversmodus (-R), lytter på en egen port
og får forbindelsene utenfra omdirigert til seg med en egen rdr.

Altså, i /etc/rc.conf.local:
ftpproxy_flags=""

- det betyr at en ftp-proxy starter opp med alle defaults på plass,
men i tillegg trengs i /etc/rc.local

if [ -x /usr/sbin/ftp-proxy ]; then
        echo ' ftp-proxy reverse ';
        /usr/sbin/ftp-proxy -d -R 172.18.1.11 -p 8022 -b 127.0.0.1
fi

eller noe slikt, sjekk for all del at alle flagg og verdier er
riktige. I alle fall, poenget er at de to proxyene tar seg av hver
sitt sett av forbindelser.

--
Peter N. M. Hansteen, member of the first RFC 1149 implementation team
http://www.blug.linux.no/rfc1149/ http://www.datadok.no/ http://www.nuug.no/