Re: N/A

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 05 Dec 2006 - 09:43:44 CET

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: N/A
Date: Tue, 5 Dec 2006 09:43:44 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 05/12/2006, at 9.26, jems@mad.dk wrote:

> Jeg er helt grøn i FreeBSD, men kender til computere, programmering
> osv.
> Min FreeBSD er version 6.2 og jeg har installeret MySQL, Apache22 og
> PHP5-extension via ports og de tre kører fint.
> Jeg kører ikke nogen form for DNS, mailserver eller lignende
> (det kommer senere).
>
> Ud over det har jeg ikke installeret noget eller rettet nogle system /
> konfigurationsfiler.

> Ja. Hvordan gør jeg det?

noget med DS i /etc/../sendmail.cf agtigt, hvor jeg forudsætter at
smtp.tele2.dk
faktisk ER deres SMTP host, min nuværende hedder smtp.fullrate.dk,
cybercitys
hedder smtp.cybercity.dk så mon ikke det er et godt bud?

Ihvertfald skal linien med smarthost ændres:
        DS
erstattes med:
        DSsmtp.tele2.dk

(medmindre folk vil til at forklare hvordan Sendmail og M4 arbejder
osv.)

Måske skyldes problemet at tele2 blokerer port 25 udadgående?

> Det kan jeg ikke. Mailen kommer ikke længere end køen, men efter et
> minuts tid
> kommer der en ny mail i køen fra MAILER-DAEMON til
> www@FreeBSD.jems.dk. Efter
> nogle minutter er de begge Deferred, den første med timeout til
> cybercity,
> den anden med timeout til jems.dk (mit domæne).
Du skal sørge for at din postserver, den der sender FRA dit system
kommer ud med
"gode" adresser - uden hostnavnet. Min server sendte med
hlk@sunny.kramse.dk
men ved at ændre Postfix /etc/postfix/main.cf til
        myorigin = $mydomain
blev det til hlk@kramse.dk
(jeg bruger Postfix fremfor Sendmail, meget rarere at konfigurere)

Det kaldes masquerading, ikke at forveksle med tidligere hvor folk
kaldte
NAT på Linux "IP masquerading"

en søgning med google gav vist noget af sendmail løsningen, men nogen
har sikkert
et hurtigere tip.
http://www.brandonhutchinson.com/Sendmail_masquerading.html

Når dette er gjort burde du kunne sende normalt fra kommandolinien, test
med "mail -s test hlk@kramse.dk" - hvis det virker fortsæt

Du skal sikre at www@jems.dk kan modtage mail, der evt. sendes videre
til dig. Det vil med Sendmail være /etc/mail/aliases tror jeg på freebsd
HUSK: newalias kommandoen bagefter

Under test kan det være en klar fordel at køre "sudo tail -f /var/log/
maillog"

Håber det bringer dig lidt videre

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP Follower of the Great Way of
Unix