Re: N/A

From: jems@mad.dk
Date: Tue 05 Dec 2006 - 09:26:11 CET

From: jems@mad.dk
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: N/A
Date: Tue, 5 Dec 2006 09:26:11 +0100

> Hvis du vil have mere detailieret info, må du nok lige sige lidt
> mere, hvis du vil have noget bedre hjælp.

Jeg er helt grøn i FreeBSD, men kender til computere, programmering osv.
Min FreeBSD er version 6.2 og jeg har installeret MySQL, Apache22 og
PHP5-extension via ports og de tre kører fint.
Jeg kører ikke nogen form for DNS, mailserver eller lignende
(det kommer senere).

Ud over det har jeg ikke installeret noget eller rettet nogle system /
konfigurationsfiler.

> Du må have skiftet SMTP hosten ud i din MTA (default er det sendmail)
> til at være tele2's smtp host.

Ja. Hvordan gør jeg det?

> Check evt. om du kan sende mail på "alm" vis, f. eks:
> "echo abc | mail modtager@ekstern.domain"

Det kan jeg ikke. Mailen kommer ikke længere end køen, men efter et minuts tid
kommer der en ny mail i køen fra MAILER-DAEMON til www@FreeBSD.jems.dk. Efter
nogle minutter er de begge Deferred, den første med timeout til cybercity,
den anden med timeout til jems.dk (mit domæne).

> Du kan måske have få sat din maskine op, så www-useren skal benytte
> SMTP - og så må du se i MTA konfigurationen.
>
> PS: Hvis det er sendmail, så skal du vist huske at køre din
> konfigurationsfil igennem m4 (Uden at kende noget til sendmail).

Som sagt har jeg ikke gjort andet end at installere de tre ports. Kan du kort
fortælle mig hordan jeg ser min MTA konfiguration eller give mig et link til
en side hvor jeg kan blive klogere :-)

Mvh
Stefan