Re: FreeBSD & webcam ?

From: Lars Sommer (none@lasg--lasg.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 29 Aug 2006 - 20:53:37 CEST

Date: Tue, 29 Aug 2006 20:53:37 +0200 (CEST)
Subject: Re: FreeBSD & webcam ?
From: "Lars Sommer" <none@lasg--lasg.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On Tirsdag, 29/8 2006, 03:53, Lennart Sorth wrote:

> spøjst. Jeg har aldrig skullet pille ved noget.
>
> uname:
> 6.1-STABLE amd64
>

> dmesg:
> ugen1: Vimicro Corp. PC Camera, rev 1.10/1.00, addr 2
>

> pkg_info:
> spca5xx-20060402 USB Cameras based SPCA5xx Utilities
>

> Så vidt jeg husker kan du stille på diverse parametre i
> real-time med spca5view (b for brightness osv) Prøv om du overhovedet kan
> få justeret den hen et sted hvor billedet er brugbart.

Jep, brightness og contrast. Har prøvet begge i alle retninger, uden held.
Det justerer en lille smule, men ikke noget brugbart.
Med spca5shot, kan jeg også stille whiteness, hue og colour, men kan
heller ikke få dem til at give noget godt.

> Det smarte ved dette lille kamera er at det selv slår over
> i "night-mode" når lyset falder under en eller anden tærskel, og det virker
> i mit tilfælde også helt fint. Jeg har feks et siddende til at aflæse
> elmåleren ved siden af min server, der står i en mørk kælder :-)

Ja se her bliver det lidt interessant, for nu efter mørkets frembrud, har
jeg prøvet det i et mørkt rum, og der ser det helt pænt ud.
Derfor overvejer jeg nu, om det mon kan være "night-mode"en der, måske ved
en fejl, er slået til hele tiden.
Gad vide om den er softwarestyret i driveren, eller om det er noget i
hardwaren...

/Lars Sommer