Re: BSD journaliseret filsystem og raid

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 15 Apr 2006 - 10:00:10 CEST

Date: Sat, 15 Apr 2006 10:00:10 +0200
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: BSD journaliseret filsystem og raid

On Fri, Apr 14, 2006 at 08:07:12PM +0200, Mogens Valentin wrote:
> Hvad kan man i FreeBSD med hensyn til raid udover raid1? Hardware raid?
> I så fald, hvilke controllere anbefales til et seriøst system med min
> 1TB og hotswap?
> Understøttes Dell's SAN lignende rackboxe godt? Andre...?

Prøv at snakke med SCT. De levere nogle fede boxe som kan mange ting uden at
koste en bondegård - og unix er ikke fremmed for dem.

> [...]
> to diskcontrollere. Ved endnu ikke om jeg kan lave arrangementet med to
> stripesets som beskrevet ovenover på denne Sun løsning.
> Umiddelbart ser det ud til StorEdge SATA ikke har hardware raid; om man
> så kan definere mere end raid1 og JBOD, dunno yet.
> Ved heller ikke om det skal være med Veritas eller ZFS.
> Der har været et par halvgiftige tråde på comp.unix.solaris om ZFS ;)
>
> Jeg er ikke ene om at vælge løsning, og der er en art økonomiske rammer,
> så jeg kommer til at have både en Solaris og en FreeBSD løsning...

Tjah jeg vil stadig ikke benytte FreeBSD til rigtigt store filsystemer.
Hvis du beslutter dig for Solaris skal du ikke benytte alpha/beta software
som solaris 11 med zfs er. Du vil havne på solaris 10 med Veritas.
Husk at i produktion vælger man ikke det allernyeste men det som har være
afprøvet i noget tid og som har vist sig at fungere godt.

Mvh
Sven

--
/~\ The ASCII         [  IM ID: sven.esbjerg@jabber.dk                 ]
\ / Ribbon Campaign   [                                                ]