BSD journaliseret filsystem og raid

From: Mogens Valentin (none@mogensv--vip.cybercity.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 14 Apr 2006 - 20:07:12 CEST

Date: Fri, 14 Apr 2006 20:07:12 +0200
From: Mogens Valentin <none@mogensv--vip.cybercity.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: BSD-dk <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: BSD journaliseret filsystem og raid

Der skulle komme et journaliseret filsystem til FreeBSD i løbet af
sommeren. Synes ikke jeg kan finde noget særligt om det på freebsd.org

Ved nogen hvor meget der er tale om nyt, eller hvor meget det bygger på
tidligere, og om det bliver muligt at migrere fra det nuværende
filsystem til det nye?

FreeBSD plejer SVJV at release når noget /er/ stable; kan man regne med
det samme kommer til at gælde for et journaliseret filsystem? - et nyt
filsystem er jo ikke en mindre ændring..

Hvad kan man i FreeBSD med hensyn til raid udover raid1? Hardware raid?
I så fald, hvilke controllere anbefales til et seriøst system med min
1TB og hotswap?
Understøttes Dell's SAN lignende rackboxe godt? Andre...?

Systemet er hovedsagelig til NFS, SMB og [mySQL] database. Omkring 1TB
til home/data og et par hundrede gigs til database, som i fremtiden
forventes at håndtere intranet services, test resultater...
Jeg vil egentlig godt have homes og database på adskilte diske, men
gerne i samme diskarray box. Kan man arrangere to raids med hardware
supporteret i FreeBSD, eller har jeg bare påskeflimmer? ;)

For kort tid siden skrev jeg om valg mellem Linux, FreeBSD og Solaris.
Jeg kigger på en løsning med to Sun Fireblades mod en StorEdge SATA med
to diskcontrollere. Ved endnu ikke om jeg kan lave arrangementet med to
stripesets som beskrevet ovenover på denne Sun løsning.
Umiddelbart ser det ud til StorEdge SATA ikke har hardware raid; om man
så kan definere mere end raid1 og JBOD, dunno yet.
Ved heller ikke om det skal være med Veritas eller ZFS.
Der har været et par halvgiftige tråde på comp.unix.solaris om ZFS ;)

Jeg er ikke ene om at vælge løsning, og der er en art økonomiske rammer,
så jeg kommer til at have både en Solaris og en FreeBSD løsning...

Kommentarer er velkomne.

--
Kind regards,
Mogens Valentin