Re: BSD journaliseret filsystem og raid

From: Phil Regnauld (none@regnauld--x0.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 14 Apr 2006 - 20:47:46 CEST

Date: Fri, 14 Apr 2006 20:47:46 +0200
From: Phil Regnauld <none@regnauld--x0.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: BSD journaliseret filsystem og raid

On Fri, Apr 14, 2006 at 08:07:12PM +0200, Mogens Valentin wrote:
> Der skulle komme et journaliseret filsystem til FreeBSD i løbet af
> sommeren. Synes ikke jeg kan finde noget særligt om det på freebsd.org

        summer of code project - UFS/J. Stor set alle referencer og links
        til kode er forsvundet...

        http://www.freebsd.org/projects/summerofcode.html#p-filesystem

 UFS Journaling: Add transaction journaling and playback to the UFS
filesystem. The goal is to increase the reliability of the filesystem
and greatly reduce the need for a full 'fsck' after a crash or power
loss. This is a project that deals with not only the filesystem
internals, but also the VM and buffer/cache systems, so it is an
excellent opportunity to learn about many fundamental aspects of an
operating system.

 Work is already in progress on this task, but more help is always
needed and welcome. Candidates should have at least a cursory
understanding of filesystem data structures (inodes, free lists,
directories) and a strong desire to learn more about such systems. This
project would be a major contribution to anyone's resume, but it is not
for the faint of heart. Scott Long is the coordinator.

        Desværre gik UFS/J samme vej som andre ting Scott Long har haft
        oversigt over: not maintained (cf. RaidFrame).

> Ved nogen hvor meget der er tale om nyt, eller hvor meget det bygger
> på tidligere, og om det bliver muligt at migrere fra det nuværende
> filsystem til det nye?

        Der var tale om en GEOM lag som kunne "kobles til" en almindelig
        UFS FS. Måske kan PHK sige lidt mere ?

> FreeBSD plejer SVJV at release når noget /er/ stable; kan man regne
> med det samme kommer til at gælde for et journaliseret filsystem? - et
> nyt filsystem er jo ikke en mindre ændring..

        Man kan journalisere uden at lave væsentlige ændringer. EXT3
        er en udvidelse til EXT2 som ikke piller ved EXT2. Der anvendes
        specielle filer til at gemme journal (hvis der er tale om journal
        på samme disk; man kan også anvende en anden device).
        EXT2-only systemer kan mounte RW en EXT3 FS -- så skal man bare
        genopbygge journal når man mounter som EXT3 igen.

> Hvad kan man i FreeBSD med hensyn til raid udover raid1? Hardware
> raid? I så fald, hvilke controllere anbefales til et seriøst system
> med min 1TB og hotswap? Understøttes Dell's SAN lignende rackboxe
> godt? Andre...?

        En dedikeret storage bay ? Se på Promise, Adaptec, og evt.
        nogle som LapiStor - www.lapistor.com. Ellers gvinum i RAID5
        (Good Luck, and Good Night). Har et par Lapis5000 med 14 300 GB diske
        i (ATA eller SATA). Det spiller godt som SCSI-LVD device.

> Systemet er hovedsagelig til NFS, SMB og [mySQL] database. Omkring 1TB
> til home/data og et par hundrede gigs til database, som i fremtiden
> forventes at håndtere intranet services, test resultater... Jeg
> vil egentlig godt have homes og database på adskilte diske, men
> gerne i samme diskarray box. Kan man arrangere to raids med hardware
> supporteret i FreeBSD, eller har jeg bare påskeflimmer? ;)

        Du kan oprette flere volumes / arrays, en som 1+0 (anbefalet til DB hvis
        der er krav om hurtig I/O) og en som RAID5 f.eks. Det vil du kunne
        gøre uanset om du bruger en host adapter eller en storage bay.

        [...]

> Jeg er ikke ene om at vælge løsning, og der er en art økonomiske
> rammer, så jeg kommer til at have både en Solaris og en FreeBSD
> løsning...

        Hvis du kan leve med laaaaang FSCK background checks når det
        går ned (den spiser en del I/O, men man kan renice), så er
        FreeBSD helt ok.