Re: Flere usb diske og keys

From: Brian Josefsen (none@josefsen--wasd.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 29 Sep 2005 - 01:51:51 CEST

Date: Thu, 29 Sep 2005 01:51:51 +0200
From: Brian Josefsen <none@josefsen--wasd.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Flere usb diske og keys

On Thu, Sep 29, 2005 at 12:15:52AM +0200, Robert Martin-Legne wrote:
> Hej Brian.
>
> Dette burde vel også give bare én linie geom-output selvom man har sådan
> en harddisk her på en freebsd 5.4?:
>
> ad0: 194481MB <Maxtor 6B200P0/BAH41BY0> [395136/16/63] at ata0-master
> UDMA100
Desværre er 2 af mine usbnøgler ens, og hvis man køber 15 nøgler af hver
sit mærke finder man ud af der er det samme inden i de fleste, jeg tror
kun der er en 5-6 slags "indmad", det var ihvertfald situationen for 2
år siden.

> nåmen, jeg er for dum til geom, åbenbart. Jeg ville istedet foreslå at
> du piller i usbd.conf. Manualsiden for usbd.conf og usbd.conf-filen i
> sig selv indeholder så meget information at kædet sammen med
> /var/log/messages-info fra når du smækker dine dimser på USBen, bør du
> være i stand til at mounte ting hvor du vil. Som root. Du bør ikke give
> brugere (heller ikke dig selv) adgang til devices. Det er grimt. Så kan
> du lige så godt køre Windows og få virus. Hov, nu løb iveren af med mig.
Jeg er lidt uenig der, på den her maskine er der ingen andre brugere end
mig, og min bruger er ikke i wheel gruppen. Jeg har dog sørget for at
jeg selv har adgang til den slags luksus ting som acd0 og psm da jeg
ikke gider høre musik som root, tværtimod syntes jeg det kan være en
fordel at lade mig selv være i en gruppe der ejer et device, så skal der
ikke så mange su - til. Din analogi til windows er jeg helt uenig i.

> Jeg håber der er lidt forskel på dine usb-nøgler, for ellers kan usbd
> nok ikke kende forskel på dem, og så skal du på en eller anden måde have
> fat i f.eks. label. Giver fdisk noget godt output hvis man beder dem
> læse en usb-nøgle?
det mest konstruktive forslag er den med geom og en label, det virker
rigtig godt da jeg får flg besked når jeg knalder min ibm usb disk til:
Sep 28 22:45:03 hamilton kernel: GEOM_LABEL: Label for provider da1 is
label/ibmusb.
ovenstående er nok mulig at bygge et filter på...

Det tager lidt tid at forstå at man skal skrive label 2 gange, men
kommandoen tager sig altså således ud:

geom label label -v lacieusb da0

--
Med venlig hilsen / Best regards