Re: Flere usb diske og keys

From: Robert Martin-Legène (none@robert+bsd-dk--martin-legene.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 29 Sep 2005 - 00:15:52 CEST

Date: Thu, 29 Sep 2005 00:15:52 +0200
From: Robert Martin-Legène <none@robert+bsd-dk--martin-legene.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Flere usb diske og keys

Hej Brian.

Dette burde vel også give bare én linie geom-output selvom man har sådan
en harddisk her på en freebsd 5.4?:

ad0: 194481MB <Maxtor 6B200P0/BAH41BY0> [395136/16/63] at ata0-master
UDMA100

nåmen, jeg er for dum til geom, åbenbart. Jeg ville istedet foreslå at
du piller i usbd.conf. Manualsiden for usbd.conf og usbd.conf-filen i
sig selv indeholder så meget information at kædet sammen med
/var/log/messages-info fra når du smækker dine dimser på USBen, bør du
være i stand til at mounte ting hvor du vil. Som root. Du bør ikke give
brugere (heller ikke dig selv) adgang til devices. Det er grimt. Så kan
du lige så godt køre Windows og få virus. Hov, nu løb iveren af med mig.

usbd -v er forresten også interessant, men husk at slå den oprindelige
usbd ihjel først.

Jeg håber der er lidt forskel på dine usb-nøgler, for ellers kan usbd
nok ikke kende forskel på dem, og så skal du på en eller anden måde have
fat i f.eks. label. Giver fdisk noget godt output hvis man beder dem
læse en usb-nøgle?

-- robert