rulle-knap på usb-mus på FreeBSD

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 01 Sep 2005 - 11:50:09 CEST

Date: Thu, 1 Sep 2005 11:50:09 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: rulle-knap på usb-mus på FreeBSD
To: bsd-dk <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej.

Har skiftet mellem FreeBSD 6 og miniMac vha. en
Avocent usb-ps/2-switchbox. Jeg havde koblet mit IBM
klik-klak-tastatur og en ps/2-mus på, og kunne rulle
op og ned i bl.a. Firefox.

Men jeg kunne bl.a. ikke umiddelbart skrive |-tegnet,
og skiftede derfor tastatur og mus og bruger idag det
tastatur der følger med miniMac'en.

Men nu virker rulle-knappen ikke længere. Jeg fandt
denne link men løsnings-forslagene hjælper ikke.
Linken er
http://lists.freebsd.org/pipermail/freebsd-stable/2005-July/017296.html

Har nogen af Jer prøvet det samme?

Jeg tror der er noget galt med min kerne, da den ser
et ps/2-lignende tastatur og mus (dmesg):

atkbdc0: <Keyboard controller (i8042)> at port
0x60,0x64 on isa0
atkbd0: <AT Keyboard> irq 1 on atkbdc0
kbd0 at atkbd0
atkbd0: [GIANT-LOCKED]
psm0: <PS/2 Mouse> irq 12 on atkbdc0
psm0: [GIANT-LOCKED]
psm0: model IntelliMouse, device ID 3

Grep af usb fra dmesg:

brage~#>dmesg|grep usb
usb0: EHCI version 1.0
usb0: wrong number of companions (4 != 0)
usb0: <EHCI (generic) USB 2.0 controller> on ehci0
usb0: USB revision 2.0

Kernen er således:

# USB support
#device uhci # UHCI PCI->USB interface
#device ohci # OHCI PCI->USB interface
device ehci # EHCI PCI->USB interface (USB 2.0)
device usb # USB Bus (required)
#device udbp # USB Double Bulk Pipe devices
device ugen # Generic
device uhid # "Human Interface Devices"
device ukbd # Keyboard
device ums # Mouse

Jeg formoder at jeg kan nøjes med device ehci (usb 2).

Hilsen
Claus