Re: rulle-knap på usb-mus p FreeBSD

From: Robert Martin-Legène (none@robert+bsd-dk--martin-legene.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 01 Sep 2005 - 23:03:26 CEST

Date: Thu, 1 Sep 2005 23:03:26 +0200
From: Robert Martin-Legène <none@robert+bsd-dk--martin-legene.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: rulle-knap på usb-mus p FreeBSD

On Thu, Sep 01, 2005 at 11:50:09AM +0200, Claus Guttesen wrote:
> Har skiftet mellem FreeBSD 6 og miniMac vha. en
> Avocent usb-ps/2-switchbox.

Vist også sådan en som står på mit skrivebord.

> Men nu virker rulle-knappen ikke længere. Jeg fandt
> denne link men løsnings-forslagene hjælper ikke.
> Linken er
> http://lists.freebsd.org/pipermail/freebsd-stable/2005-July/017296.html
>
> Har nogen af Jer prøvet det samme?

Ja, både og. Jeg tror du skal starte din egen moused op på det
usb-device som fremkommer i /dev når du slutter musen til. Start med at
gøre det manuelt, til du får nogle options som får alt til at spille.

Derefter skal du vist pille i usbd.conf(5). Kig bl.a. på EXAMPLES. Flg
er fra min egen usbd.conf:

# The entry below starts moused when a mouse is plugged in. Moused
# stops automatically (actually it bombs :) when the device disappears.
#
device "Mouse"
        devname "ums[0-9]+"
        attach "/usr/sbin/moused -p /dev/${DEVNAME} -I /var/run/moused.${DEVNAME}.pid ; /usr/sbin/vidcontrol -m on"

Jeg vil tro at jeg har ment SIGPIPE eller lign, da jeg skrev bombs..
eller også er det slet ikke mig som har skrevet det. Svært at vide når
man stjæler alt ;)

> Jeg tror der er noget galt med min kerne, da den ser
> et ps/2-lignende tastatur og mus (dmesg):

Det er vist noget med at hvis du booter med switchen på din bootende
maskine, så slutter den allerførst din usb-mus/kb til ps/2-portene som
du jo garanteret har forbundet med gammeldags kabler (hvis du kører alt
USB, så kan du trække PS/2-kablerne ud, men så kan du ikke snakke med en
gammeldags BIOS). Hvis du switcher væk og tilbage igen, kommer du kun
ind som USB-mus. Ikke helt sikker, det er noget tid siden, men
mærkeligt, ja.

> Jeg formoder at jeg kan nøjes med device ehci (usb 2).

GENERIC kernen skulle virke fint. Men derfor skal jeg selvf ikke afholde
dig fra at prøve lykken med at pille småting ud af kernen.

Håber det hjælper.

-- Robert Martin-Legène