Re: Disk problem... kan den stadig bruges eller burde man skifte den?

From: Mikael Syska (none@mikael--syska.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 15 Oct 2005 - 23:02:14 CEST

Date: Sat, 15 Oct 2005 23:02:14 +0200
From: Mikael Syska <none@mikael--syska.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Disk problem... kan den stadig bruges eller burde man skifte den?

Jesper Louis Andersen wrote:

> Diske plejer at have en raekke hot-spare sektorer de mapper data over
> til, hvis sektorer pludselig begynder at have fejl. Naar det begynder
> at gaa galt betyder det at du allerede er loebet toer for hot-spare
> sektorer. Og da antallet af fejl maa forventes at stige noget mellem
> lineaert og eksponentielt, saa goer det temmeligt meget nas.
>
> Med andre ord: Begone, errornous disk!
>
> Check dog gerne at det ikke er kablingen den er gal med, eller at det
> er controlleren der driller dig.
>
> Check ogsaa gerne kommandoen: atactl(8), specielt argumenterne
> smartstatus, smartread og venner.

> [...]

Tror ikke det er kablingen da der sidder en disk længere ude på kablet....

atactl melder ikke nogle fejl.... Må se om det sker igen når den bliver
fyldt med data igen, kunne jo lave en test på den... eller finde
producentens test værktøj hvilket nok ville være den bedste ide

takker for meldingen

// ouT