Re: Disk problem... kan den stadig bruges eller burde man skifte den?

From: Jesper Louis Andersen (none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 15 Oct 2005 - 22:45:19 CEST

Date: Sat, 15 Oct 2005 22:45:19 +0200
From: Jesper Louis Andersen <none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Disk problem... kan den stadig bruges eller burde man skifte den?

Mikael Syska wrote:

> Filerne der lå på de steder virker ikke mere, ikke noget vigtigt data.
> Jeg har derfor flyttet alt det andet data som var vigtigt, men kan
> disken bruges eller burde man smide den ud, eller eventuelt fejlmelde
> den og få en ny på garantien hos producenten...?

Diske plejer at have en raekke hot-spare sektorer de mapper data over
til, hvis sektorer pludselig begynder at have fejl. Naar det begynder at
gaa galt betyder det at du allerede er loebet toer for hot-spare
sektorer. Og da antallet af fejl maa forventes at stige noget mellem
lineaert og eksponentielt, saa goer det temmeligt meget nas.

Med andre ord: Begone, errornous disk!

Check dog gerne at det ikke er kablingen den er gal med, eller at det er
controlleren der driller dig.

Check ogsaa gerne kommandoen: atactl(8), specielt argumenterne
smartstatus, smartread og venner.

Hyg!