Skype på FreeBSD 5.3

From: Allan Wermuth (none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 17 Mar 2005 - 09:51:18 CET

Subject: Skype på FreeBSD 5.3
Date: Thu, 17 Mar 2005 09:51:18 +0100
From: "Allan Wermuth" <none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej

Jeg har læst en tidligere tråd om emnet her på listen, hvor Phil Regnauld pointerede, at filen
libfreetype.so.*** skulle placeres i /compat/linux/usr/X11R6/lib , for at skype fungerer. Dette
er fordi at skype programmet skal køre under Linux emulering.

Jeg har installeret skype fra ports, /usr/ports/net/skype, samt kopieret /usr/local/lib/freetype.so.9
til /compat/linux/usr/X11R6/lib/. Når jeg prøver at eksekvere skype, så får jeg følgende fejlmeddelse:

skype_bin: error while loading shared libraries: /usr/X11R6/lib/libfreetype.so.6

Jeg har efterfølgende lavet et software link mellem libfreetype.so.9 og libfreetype.so.6 i kataloget
/compat/linux/usr/X11R6/lib. Herefter har jeg kørt kommandoen /compat/linux/sbin/ldconfig , men
stadig samme resultat.

Med udgangspunkt i ovennævnte "errormessage", så har jeg kopieret libfreetype.so.9 til kataloget
/usr/X11R6/lib/ , samt lavet softwarelink mellem libfreetype.so.6 og libfreetype.so.9.

Lige lidt hjælper det, så er der nogen som kan se, hvor jeg begår fejlen.

Til orientering, så kører jeg FreeBSD 5.3 Release, og ports er fuldt opdateret.

mvh Allan

--
Allan Wermuth
Driftsingeniør, IT-service - Syddansk Universitet