RE: Skype på FreeBSD 5.3

From: Allan Wermuth (none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 18 Mar 2005 - 08:02:52 CET

Subject: RE: Skype på FreeBSD 5.3
Date: Fri, 18 Mar 2005 08:02:52 +0100
From: "Allan Wermuth" <none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Jeg installerede som sagt også fra ports, og fik efterfølgende også
løst problemet med at få lagt den rette libfreetype.so.6 (linux udgaven)
ind under /compat/linux/usr/X11R6/lib.

Efterfølgende viste det sig ved forsøg på at eksekvere skype, at jeg
også manglede libstdc++.so.5. Den lagde jeg så ind manuelt, men så
viste det sig, at jeg også manglede noget glibc...et-eller-andet-modul.
Her tog jeg en pause i installationen, og konkluderede at der sandsynlig-
vis manglede nogle komponenter i min installation, som normalt burde være
installeret som dependencies, da jeg installerede skype fra ports. Der var
ihvetfald rod i min installation, idet jeg ved en portupgrade blev bedt om
at fixe databasen ved at køre

pkgdb -F

Når jeg havde gjort dette, og så efterfølgende lavede en

portupgrade -arR

så det jo fint ud, men efter endnu et forsøg på at installere skype fra
ports, var problemet med databasen der igen.

Derfor har jeg sat en fuldstændig opdatering af mine programmer igang.
Jeg kørte kommandoen

portupgrade -arRf

hvor "f" forcerer opdateringer igennem, også selvom det betyder at enkelte
programmer "nedgraderes".

I øjeblikket står min laptop "knokler" med den opdatering/reinstallation af
programmer. Jeg håber, at det løser mit problem......

-Allan